Monday, July 9, 2007

USA Shopping, Tagning #1

I lördags försökte jag handla. Med de nya klädkoder som jag försöker vänja mig vid så fanns ett stort behov av att utvidga min garderob. Dessutom behövde jag klippa mig.
Provade Stamford Town Center som är det butikskomplex som ligger närmast mig. Ganska kul byggnad men kanske inte så jättemycket butiker. Iallafall, började med en skobutik eftersom jag fick skoskav av de jag hade och mina gamla skor var gamla... För en gångs skull så hoppade de inte på mig och frågade om jag ville ha hjälp, utan jag fick titta igenom skohyllorna på egen hand. Inte ens när jag började prova de skor som jag ville ha kom det någon och frågade om jag ville ha hjälp. Lyckligtvis var det rätt storlek som stod i hyllan så den passade riktigt bra. Som på beställning dök det upp en liten anställd figur. Jag vet inte om han presenterade sig för han var oamerikanskt tyst av sig, men efter att jag sagt till honom tre gånger att jag ville köpa skorna men att jag gärna ville ha högerskon också så försvann han med den skon jag hade provat. 3-4 minuter senare dök grabben upp igen med en skolåda, varpå jag betalade och gick vidare.
Nästa punkt på dagordningen fick bli frisering. Eller som man kanske borde kalla det: hårklippning. Damen som skulle klippa mig började med att fråga vilket nummer jag ville ha?! När jag inte verkade fatta så frågade hon hur jag brukar ha håret så då förklarade jag så gott jag kunde. Lite kort här, och något längre där. Sedan började hon rigga maskinen och sa att vi provar med nummer fyra. Efter att början av polisskolan spelats upp inne i huvudet och ångest över att hon skulle maskinklippa allt rakt av så började hon jobba. Det blev iallafall kortare än innan och samtidigt inte riktigt så illa som jag befarade. Undra om man inte kan hitta en frisör-bög nere på manhattan. De borde ju kunna klippa vettigt?
Sist på listan hade jag lagt klädinköpen. Hittade en liten herrbutik som såg ut att ha ungefär det som jag skulle kunna tänkas behöva. Den här gången kom butiksägaren fram med en gång och jag såg fram emot professionell hjälp där jag bara behövde stå i provhytten medans han sprang fram och tillbaka med det ena plagget efter det andra.
Först försökte han plocka fram ett par rutiga byxor. Då sa jag ifrån med en gång. Då plockade han fram ett par ljusgrå byxor och jag tänkte man kan väl prova storleken iallafall. Nu började iallafall det som jag hoppats på när man kan stå och prova medans någon annan springer efter kläder. Första paret var lite små i midjan så då hämtade han ett par beige byxor. Dessutom hämtade han en kortärmad skorta i italiensk giggolo-stil. De var bra i midjan, men en aning korta. Nä, det ska vara så sa han när jag frågade om han inte tyckte att de var lite i kortaste laget, skjortan var inte alls min stil. Med en suck gick han och hämtade ett annat par som var lite längre. Fast då var de plötsligt fyra storlekar för stora i midjan. Medans han sprang och hämtade ytterligare ett par bytte jag tillbaka till mina egna kläder och sa att jag fått nog och gick därifrån.
Jag stannade iallafall till på en elektronikbutik och skaffade mig omkopplare till min kameraladdare. Såhär blev förresten mina nya skor.

No comments: